torstai 10. huhtikuuta 2014

Johan pomppas

Johan pomppas taas.

Mikon kanssa funtsattiin, että mitä työtä sitä tässä alkais tekemään.
Mä ajattelin, että rengin hommat ois hyviä. Jos rupeis vaikka raharengiksi. Tosin mulle se ei ehkä käy, ku mulla on niin paljon rahareikiä taskuissa.
Mikolla se on tosin helpompaa. Se vois olla vaikka baarimikko tai bulimikko tahi puli-mikko. Mikko tuumas, että ovimikko ois kivempi olla. Ovella ois hyvä olla duunissa, paitsi haitariovella kun ei ole niin kovin musikaalinen. Koomikkokin ois kiva olla.

Mä taas mietin, että postin hommat ne vasta olisikin hyviä. Mutta en osaa päättää liekö palo- vai vesiposti olis parempi työpaikka. Mikko tuumasi että pullopostiin pullontyhjentäjäksi.

Kirjapaino työkin varmaan kävisi. Onkohan ne kirjapainot painaviakin. Sinne voisi mennä kirjanpitäjäksi, jos niillä ei satu olemaan kirjahyllyjä.

Me lähdettiin ajankuluksi kiertelemään kairoja. Ei lapissa vaan urheilukaupan varastossa kierreltiin kattomassa jääkairoja. Nyt kesällä niitä sais halvalla. Ollaan kovia pilkkimään. Perjantainakin mä pilkin valomerkin aikaan.
Hyvä että ne kumosi aikoinaan kieltolain. Nyt voi kumota kuppia. Kuppiloita tässä onkien kierretty ja oltu välillä kierteessä. Kieroa puuhaa ja sitä kylän mummot katsoo joskus kieroon. Ei me silti mitään kiertolaisia olla.

Sit lähettiin kauppan. Seinäs luki, että ei ostopakkoa. Silti ne haaveilee mun lompakkoa. Mut mä parkkeerasin taskuun, sen lompakon.
Kauppan mennessä kehotin Mikkoa parkkeeraamaan, mutta mulla onkin iso keho jolla on hyvä kehotella. Välillä voi jalotella ku on notkeet jalat. Joskus laitan jalat alle jos on kiire. Joskus taas menee jalat alta jos on ottanu liikaa. Sit paikalle tuli lappuliisa laputtamaan. Me lähettiin äkkiä laputtamaan paikalta.

Aina ku mulle tarjotaan viinaa, niin katon että millasta viinaa on tarjolla. Jos tarjotaan rähinäviinaa, niin sillon laitan rähinäremmin, varsinki jos oon jossain ryyppyremmissä.
On mulla vetoremmikin, jolla vedän kännit. Kännin veto on kova laji, siinä pitää olla vetokykyä. Välil mennään nelivedollakin, jos ei muuten kykene vetämään.
Kerran olin jakoremmissä ja ne jako mulle hyvät kortit. Oikeet valttikortit. Niillä mä sitten sain halvalla rautakaupasta valttia ja maalia mun mökkiini.
Muutenki mulla on ollu hyvät kortit. On ajokortti, pankkikortti ja verokortti.
Viinakorttia mulla ei ole, mutta kortilla saa aina lisää viinaa.
Korttiinakin mulla oli kerran, mutta vaan viikon ku ajoin sen puuhun. Onneks en joutunu siitä jalkapuuhun.

Kävin tässä taannoin lekurissa. Se epäili mun mielentilaa. Sanoin, että mielentilasta en tiedä, mutta tilaa meillä on kyllä, koska olen tilaaja. Tilasin nimittäin juuri lehtiä ja kyllä niitä tulikin. Koivunlehtiä ja vaahteranlehtiä. Haravoin niitä kovasti, omalla haravasysteemillä, paitsi haavan lehtiä ku ei ollu laastaria.
Lehtimieheks mua ei voi silti sanoa, kun en ole edes lehterillä käynytkään, enkä edes tiedä millanen kone se on. Siis lehterillä en oo käyny, mutta kilju on käyny ja kello. Mut mun mopo ei käy. Mopo käy yleensä bensalla ja mä käyn kusella....

Nyt katos suunta. Nimittäin ajatuksen suunta. Ei tyylisuunta. Kokeillaan jos suuntavilkusta ois apua tai suunnan vaihdoksesta. Oisko ylä vai alasuunta parempi. Kyllä mä nyt oon suuntaa vailla. Täytyy kai kattoa joka suuntaan jos se suuntaus löytyisi.

Päätettiin, että jos voitetaan lotossa, niin vuokrataan viikoks oma ratikka ja ajellaan sillä minne vain kiskot vie. Kunhan vaan ei tule ketään joka kiskoisi ja vetäisi eri suuntaan. Tämän vedon ehkäisemiseksi laitetaan ratikan perään pitkä ketju. Kun sitä vetää perässä, niin sillon se on vetoketju. Ja iso vasara pitää olla mukana, että voi välillä käydä kopauttamassa vetopyörästöä. Sit voi sanoa että on lyöny vetoa.
Sitä ketjua varten on laitettava vetokoukku. Oisko ala vai yläkoukku parempi. Alakoukussa se ehkä pysyy paremmin. Täytyy vaan varoa, että vetokoukussa ei ole liikaa vetoa, sillä liiasta vedosta voi tulla nuha tai flunssa. Flunssaan en tunne vetoa.

Lehden jakajaksi musta ei olisi. Kävin nimittäin kerran Jakomäessä. Tulis jakomielitauti jos joutuis jakamaan lehtiä joka talouteen. Talouskaan ei ole mulla kunnossa ku on niin korkee veroäyri. Äyriäisistä en pidä muutenkaan.

Nyt on soitettava päämiehelle tai häntäheikille kun näissä mun jutuissa ei ole päätä eikä häntää. 

- John Parta -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti