torstai 8. toukokuuta 2014

Intendentti ja kallis taulu

Intendentti ja kallis taulu






Intendentti. Olis niin hienoo olla intendentti. Oon aina haaveillu. Juteltiin kavereiden kans saunaillas ja kyselinkin, että mitä intendentti tekee töikseen? Sain sen verran selvyyttä, että aito intendentti tekee duunia museoissa. Jee oon aina ollu museoihmisiä. Kaikilla turistimatkoillakin mä kiersin aina kakki museot, kaukaa nimittäin.
Meninkin sitten käymään ihan oikeassa museossa.Oon mä mummolassa käyny, mut tälläketaa kyseessä oli ihan oikea museo.

Harhailtuani hetken siellä kaikenmaailman romujen seassa, hihaani tarttui mies. Ihan oikea intendentti. Esitteli kaikkia niitä vanhoja kamoja siellä museossa. Siel oli paljon siistiä kamaa. Melkein yhtä hienoo kun Klaukkalan kirppiksellä, mutta ei ihan. Muistaakseni sen kirppiksen, eiku museon nimi oli joku kansalais, tai kansallismuseo. Olin kiitollinen kun sain olla intendentin seurassa hetken.
Jatkoin yksin taulujen tsiigailua. Siihen pölähti jostain herraisoporho, rikas mies. Kehuskeli omilla kauniilla tauluillaan. En oikein usko sen juttuja, kun sen naamataulu ei ainakaan ollu kaunis.
Kyseli mun näkemystä tauluista. Kertoili, että sillä on talon seinillä kalliita tauluja. No perhana. Pakko mun oli pistää siihen väliin, että on mullakin tauluja, varsinkin yks pirunkallis taulu.

Ukkeli katteli arvioiden mua hetken. Mä kerroin ostaneeni osamaksulla vitunkalliin taulun. Oon maksanu siitä kymmenen vuoden aikana kakskyttonnii euroina.
Ukkeli kiinnostui heti. Kerroin maalailevasti kuinka se taulu on melko iso. Siinä on kivoja harmaan ja valkoisen sävyjä. Kumpuilevaa maastoa. Kivana yksityiskohtana on muutama villkuva valokin.
Sitä taulua on paljon kaikki ihailleet. Ukkeli kyseli kuka sen on maalannut? Kerroin että signeerauksena siinä on Landis & Gyr. Kerrottuani vielä hetken taulusta yksityiskohtia, tuo ukkeli kertoi heti raaputtavansa kahenkymmenentonnin shekin tuosta taulusta. Halusi oitis ostaa tuon hienon tauluni.
Vastasin, että en myy taulua. Koska tuo taulu on talon ainoa sähkötaulu. En voi sitä myydä.


- John Parta -

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti